Var med och yoga hos oss!

Vårt utbud vårterminen 2024

Ashtangayoga

-rörelseträning och meditation i ett som ger en  balanserad kropp både fysiskt och mentalt.

Passen leds av Sara om inget annat anges.

Tisdagar 09:00-10:30 ledd klass med inslag av mysore style 
Sex träffar vecka 12-17 
Pris: 1380 kr 

Tisdagar 17:30-19:00 ledd klass med inslag av mysore style 
Åtta träffar vecka 10-18 (uppehåll Valborg)
Pris: 1840 kr 

Torsdagar 8:30-10.30  fyra lärarledda mysore style och fyra "yoga tillsammans"
åtta träffar vecka 10-17 
Pris: 920 kr

Torsdagar 11.00-12.30  grundkurs med Mona
tre träffar vecka 15-17
Pris: 690 kr

Söndagar 09:00-10:30 ledd klass med inslag av mysore style 
Åtta träffar vecka 10-17 
Pris: 1840 kr 

Söndagar 17:00-18:30 ledd klass 
Åtta träffar vecka 10-18 (uppehåll påskhelgen)
Pris 1840 kr. 



Yinyoga

-en lugn, djup och meditativ yogaform som bidrar till inre stillhet, fysisk och mental balans samt hjälper till att lösa upp spänningar i kroppens djupliggande strukturer.

Yinyoga med Julia 
Måndagar 19.30-20.45
Sex träffar, 15-20
Pris: 1380 kr

Yinyoga dagtid med Sara
Tisdagar 11:00-12:30
Åtta träffar, vecka 12-19
Pris: 1840 kr

Yinyoga kväll med Sara 
Onsdagar 19:30-20:45
Åtta träffar, vecka 12-19 
Pris: 1840 kr

Workshops

-att delta i en workshop kan både fungera som ett sätt att prova på vad yoga är eller som en vidare fördjupning för dig som redan övar.  

Lyxonsdag i Maj 

Ayurveda - personliga råd för långsiktig hälsa. 

En kväll med yoga, ayurveda och te med tilltugg. Vi möts på yogamattorna för att starta kvällen. Efter det får vi lära mer om hur vi kan vårda och stärka vår hälsa med hjälp av ayurvedans verktyg.

Onsdag 15 maj

kl 17:30-18.30 Yinyoga och meditation

kl 18.30-20.00 föreläsning, frågor, te med tilltugg

Kungskvarnen, Borgvik
Pris: 350kr
Anmälan: sara@yogaborgvik.se

Kvällen leds av Ann Svärdfelt som är hälsorådgivare och yogalärare med mångårig erfarenhet. I samband med att Ann är på plats hos oss kan du boka en personlig hälsokonsultation. Boka via hemsidan annsvardfeltyoga.com eller meddela Sara så vidarebefordrar hon din önskan. 

Den här kvällen är del av workshopdagarna som du kan läsa om nedan men det går också att boka in sig på bara onsdagen för den som önskar det. 

Varmt välkommen! 


Workshopdagar - Yoga & Ayurveda

Djupdyk i metoder som utvecklar vår fysiska, mentala och själsliga hälsa. 

En intensivkurs som rymmer tid för att öka din förståelse om ayurveda och yoga. Vi börjar kursen med tre dagar vigda åt yogans rörelser med miniföreläsningar under slutet av passen. Sista kvällen guidas vi genom ett mjukt yogapass följt av en föreläsning om ayurveda.


Ny eller erfaren yogautövare?

Vår gästlärare Ann Svärdfelt guidar dig utifrån dina förutsättningar. Att medverka på en workshop är både ett sätt att prova på vad yogan är eller som en vidare fördjupning för dig som redan övar. Allt som behövs för att vara med och få ut något av dagarna är lust och vilja. Ashtanga yoga är en balanserande och stärkande träning som bidrar till höjd energi och välmående.

Schema: 

Sön 12/5 17.30-19.30 yoga

Mån 13/5 17:30-19:30 yoga

Tis 14/5 9.00-11.00 yoga

Tis 14/5 17:30-19:30 yoga

Ons 15/5 7.00-9.00 yoga, individuell träning

Ons 15/5 17:30-19:30 yoga & ayurveda

Plats:

På Kungskvarnen/Åsen, Borgvik

Pris:

Gör ditt eget schema! Boka in dig på de dagar och tider som passar dig. Om dubokar minst tre pass får du 20% rabatt. 

1 pass: 350kr

2 pass: 700kr

3 pass: 840kr

4 pass: 1 120 kr

Samma pris gäller för både yogapassen, individuell träning och yoga+ayurveda.

Anmälan: 

sara@yogaborgvik.se eller via annat kommunikationssätt. Ange om du behöver specialkost.

Maila oss för att boka in dig på en kurs eller workshop.

Privatlektion / privata sällskap

Vill du boka en privatlektion för dig själv eller komma tillsammans med en grupp kompisar? 

Vi tar emot sällskap på upp till sex personer. 

Hör av dig om du vill veta mer eller boka. 


Lärlingsprogram

Vill du utbilda dig till yogalärare?

Sara håller tillsammans med Ann Svärdfelt i ett lärlingsprogram där du kan fördjupa dig inom yogan. För att gå lärlingsprogrammet behövs bara lust och nyfikenhet, du kan vara ny för yogan eller erfaren.

Som lärling påbörjar du en spännande och rolig resa med en trygg hand om ryggen. 

Ashtangayoga lärs ut genom ”parampara” som betyder att kunskapen skickas vidare genom ett lärlingssystem. Sara och Ann guidar tillsammans genom programmet. Ann har lärt upp Sara med start för över tio år sedan och är fortfarande vid hennes sida. Det här är en metod som anpassas utifrån varje elevs livssituation i nära relation mellan lärare och elev. Ett individanpassat program i den takt som du behöver.

Programmet kan påbörjas när som helst under året.

Läs mer om lärlingsprogrammet här.

Företagsyoga

Vi kan komma ut till företag, möta upp under konferancer och team-building dagar eller guida små grupper i vår studio i Borgvik.

Om du är intresserad, maila oss.


Om du vill veta mer - skicka mail.

Om yogaformerna

Vi undervisar i ashtangayoga och yinyoga.

Ashtangayoga

En yogaform som stärker och balanserar kroppen.

Ett pass består av en serie rörelser utförda i en genomtänkt ordning i samklang med lugna medvetna andetag. Läraren guidar utövarna genom ett flöde av positioner länkade till andetagen som tillsammans blir till en rörelsemeditation.

Genom att utöva ashtangayoga bygger du en stark och smidig kropp samtidigt som du lugnar sinnet. Några andra välkända effekter är ett förbättrat immunförsvar, bättre medvetenhet om andningen, höjd koncentrationsförmåga och minskad trötthet.

Läs mer om våra olika pass nedan. 


Yinyoga

En yogaform som ger dig paus, lugnar ditt sinne och fyller dig med ny energi.

Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform. Positionerna är enkla och utförs alltid liggande eller sittande. De hålls under tre till fem minuter för att stimulera kroppens djupt liggande bindväv, ligament och inre organ. Vi använder bolster och block för att stötta upp, bli bekväma samt avslappnade i de olika positionerna.

Yinyoga är ett perfekt komplement till alla former av fysisk träning som gör att musklerna stelnar. Det är också en mental träning där du praktiserar medveten närvaro och att bara vara utan att prestera. 

Yinyoga passar alla människor och kroppar. Ingen förkunskap krävs.


Yogafilosofi

Att studera yogafilosfi hjälper oss att se hur yogautövande är en större helhet. När vi bekantar oss med filosofin får yogan en djupare innebörd. Det blir lättare att förstå det egna känslolivet, våra relationer och vi kan lära mer om hur vi kan hantera våra tankar.

Ashtangayoga betyder åtta delars yoga (astau =åtta, anga=delar, yoga=att förena). Den första delen (yama) handlar om vår relation till vår omgivning, den andra delen (niyama) om vår relation till oss själva. Sedan följer kroppsträningen (asana), andningsövningar (pranayama) och fyra delar som handlar om medveten närvaro (pratyahara), koncentration (dharana), meditation (dhyana) och slutligen att vara ett med sig själv och integration med universum  (samadhi).

Vi har inte alltid separata kurser i filosofi men de filosofiska bitarna vävs ofta in i passen på ett naturligt sätt.

Filosofi betyder kärlek till visdom. Inga förkunskaper behövs för att ta till sig av filosofin. Var och en utgår ifrån sig själv och sin egen förståelse.

Undrar du över

Ashtangayoga passen?

Så här går det till:

Ashtangayoga - ledd klass

En ledd klass är ett pass med mycket rörelse där fokus är på att följa flödet och öva på medveten närvaro och andning i kombination med yogaställningarna. Alla deltagare utgår från sig själva och gör det som fungerar för den egna kroppen.  

För vem?

En ledd klass passar bra för dig som har viss vana vid sekvensen och kan hänga med i det tempo som ledaren guidar i. Men nya utövare är också välkomna och kan titta och ta paus om det behövs under passet.

  

Ashtangayoga - Mysore style

På ett pass i Mysore style övar varje person ställningarna från ashtangayogans sekvens i eget tempo och får personlig vägledning av läraren. En ny deltagare får lära sig ett antal ställningar som den övar på. Läraren finns hela tiden nära och ger individuella justeringar och bygger med tiden på programmet. Det är som personlig träning men i grupp. 

För vem?

Den här metoden är fysiskt sätt mer tillåtande än att gå på en så kallad ledd klass där alla utövare gör sekvensen i samma takt. Genom att istället öva i eget tempo utgår utövaren helt från sin egen kropp, eventuella skador och dagsform. Allt sker i det tempo som passar individen, långsamt för någon och mer dynamiskt för en annan. Det gör att det blir utvecklande för alla.

Och namnet? Det är efter staden Mysore i Indien som är ashtangayogans säte.

Ashtangayoga - ledd & mysore

En blandning av de två varianterna. Läraren leder några ställningar som alla gör tillsammans och deltagarna får sedan öva i eget tempo under en del av passet.  Hur mycket av passet som sker i eget tempo varieras från vecka till vecka. Just nu är de här klasserna i huvudsak ledda med enstaka inslag av Mysore style. Med tiden när deltagarna memorerat sekvensen kan det ändra på sig.

För vem? 

Ledd klass i kombination med Mysore style passar bra för både ny och erfaren utövare. 


Yoga tillsammans

Vi har också något som vi kallar "yoga tillsammans"  där är Sara eller annan lärare med i rummet och yogar. De här passen är inte lärarledda och du som utövare behöver känna till sekvensen någorlunda eftersom du övar i eget tempo.

Yoga tillsammans är öppet för er som går någon av våra andra kurser. 


Vår lokal

Hitta till oss

Åsen 1, Borgvik

Klädsel och utrustning:

Kom iklädd mjuka kläder. För yinyoga kan det vara skönt att ha något extra lager kläder med sig. 

Yogamattor, filtar, bolster, block och ögonkuddar finns att låna för den som vill.

Observera:

I lokalen finns inte rinnande vatten. Ett utedass finns i närheten. Lokalen/platsen är inte tillgänglighetsanpassad.

Inför yogapasset:

Ashtangayoga utförs med fördel på tom mage. Försök att inte äta någon större måltid ett par timmar innan passet. Drick heller ingenting strax innan eller under yogaklassen.

Det bästa är att duscha före yogan, för allas trevnad. Hinner man inte det kan det vara skönt att ha tvättat sig under armarna och om fötterna. Var noga med att ha rena träningskläder varje gång du tränar.

Efter passet:

Båda yogaformerna avslutas med en vila och efter det finns te för den som vill stanna och reflektera kring passet eller annat.