Välkomna till

Yoga Borgvik

- exklusiva yogaklasser i naturnära miljö.  

Vårt fokus är att ge personlig vägledning inom Ashtangayoga och Yinyoga. Små klasser med tid för att mötas, stärkas och lära mer om kroppen både mentalt och fysiskt.  

Välkommen att vara med!

Om oss

 Vi som undervisar heter Sara Jane Göthlin och Julia Reijers.

Sara 

För mig är yoga en hälsometod som hjälper mig vårda både min fysiska kropp och mitt inre. Mitt möte med yogan blev långt mer lärorikt och starkt än jag nånsin hade kunnat ana. Med tiden har yoga blivit en självklar del av mitt liv som jag utforskar dagligen. Både på och av mattan. Yogans övningar och filosofi ger mig verktyg att vara mer närvarande och sann, både mot mig själv och mot min omgivning. 

Jag bor och verkar i Värmländska Borgvik. Efter år i myllrande storstäder med artistlivet som drivkraft började jag längta efter en annan livsstil. I mötet med min partner tog ideén om livet på landet form och numer bor vi tillsammans med våra tre barn i ett litet hus mitt i skogen. 

Min utbildning har skett genom en form av lärlingskap (parampara) som är det traditionella sättet att föra kunskapen vidare inom ashtangayoga. Min lärare heter Ann Svärdfelt och hon har guidat mig genom ett fördjupningsprogram och funnits vid min sida då jag börjat undervisa. Jag och Ann har fortfarande en nära relation som tar mig vidare för att utvecklas som elev inom ashtangayogans tradition.

Jag strävar, precis som många lärare runt om i världen, efter att undervisa enligt metoden som grundats av Shri K.Pattabhi Jois. Traditionen leds numer vidare av Sharath Guruji. Läs mer ​här.

Julia

Jag har utövat yoga under många år och testat mig fram mellan olika yogastilar. När jag fann yinyogan sa det klick. Jag kände att yinyogan gjorde underverk för mig, både fysiskt och psykisk, och det är någonting jag vill förmedla vidare i min undervisning. 

Jag är utbildad inom yinyoga via Barbara Lörincz´s (Malmö) grundutbildning. Sedan har jag byggt vidare med flera fördjupningskurser inom yinyoga hos YogaDevi (Stockholm). Jag är också certifierad massageterapeut, vilket är värdefull kunskap jag tar med mig i min undervisning. Som person vill jag aldrig sluta lära och utvecklas och ser mig själv som en evig student. 

Sedan 2021 är jag bosatt i vackra Borgvik efter elva år i Malmö. I Borgvik bor jag tillsammans med min man och två barn. Vi älskar livet på landsbygden och känner att vi har hittat vår plats på jorden. 

Under mina år i Malmö studerade jag inte bara yoga utan även akademiska studier vid Malmö Universitet. Senast en magisterexamen i ledarskap och offentlig organisation. Min drivkraft efter att lära och utvecklas finns på flera olika plan och jag älskar tjusningen med att ta del av olika fält och traditioner. 


Om yogaformerna

Vi undervisar i ashtangayoga och yinyoga.

Ashtangayoga

En yogaform som stärker och balanserar kroppen.

Ett pass består av en serie rörelser utförda i en genomtänkt ordning i samklang med lugna medvetna andetag. Läraren guidar utövarna genom ett flöde av positioner länkade till andetagen som tillsammans blir till en rörelsemeditation.

Genom att utöva ashtangayoga bygger du en stark och smidig kropp samtidigt som du lugnar sinnet. Några andra välkända effekter är ett förbättrat immunförsvar, bättre medvetenhet om andningen, höjd koncentrationsförmåga och minskad trötthet.

Inga förkunskaper behövs för att börja med ashtangayoga men om du är helt ny för yogan är det en bra idé att starta med en grundkurs. 


Yinyoga

En yogaform som ger dig paus, lugnar ditt sinne och fyller dig med ny energi.

Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform. Positionerna är enkla och utförs alltid liggande eller sittande. De hålls under tre till fem minuter för att stimulera kroppens djupt liggande bindväv, ligament och inre organ. Vi använder bolster och block för att stötta upp, bli bekväma samt avslappnade i de olika positionerna.

Yinyoga är ett perfekt komplement till alla former av fysisk träning som gör att musklerna stelnar. Det är också en mental träning där du praktiserar medveten närvaro och att bara vara utan att prestera. 

Yinyoga passar alla människor och kroppar. Ingen förkunskap krävs.


Yogafilosofi

Att studera yogafilosfi hjälper oss att se hur yogautövande är en större helhet. När vi bekantar oss med filosofin får yogan en djupare innebörd. Det blir lättare att förstå det egna känslolivet, våra relationer och vi kan lära mer om hur vi kan hantera våra tankar.

Ashtangayoga betyder åtta delars yoga (astau =åtta, anga=delar, yoga=att förena). Den första delen (yama) handlar om vår relation till vår omgivning, den andra delen (niyama) om vår relation till oss själva. Sedan följer kroppsträningen (asana), andningsövningar (pranayama) och fyra delar som handlar om medveten närvaro (pratyahara), koncentration (dharana), meditation (dhyana) och slutligen att vara ett med sig själv och integration med universum  (samadhi).

Vi har inte alltid separata kurser i filosofi men de filosofiska bitarna vävs ofta in i passen på ett naturligt sätt.

Filosofi betyder kärlek till visdom. Inga förkunskaper behövs för att ta till sig av filosofin. Var och en utgår ifrån sig själv och sin egen förståelse.

Kontakta oss

Vill du yoga eller kanske bara fråga?
Skriv till oss!
Sara@yogaborgvik.se
Julia@yogaborgvik.se


Vår lokal

Hitta till oss

Åsen 1, Borgvik

Klädsel och utrustning:

Kom iklädd mjuka kläder. För yinyoga kan det vara skönt att ha något extra lager kläder med sig. 

Yogamattor, filtar, bolster, block och ögonkuddar finns att låna för den som vill.

Observera:

I lokalen finns inte rinnande vatten. Ett utedass finns i närheten. Lokalen/platsen är inte tillgänglighetsanpassad.

Inför yogapasset:

Ashtangayoga utförs med fördel på tom mage. Försök att inte äta någon större måltid ett par timmar innan passet. Drick heller ingenting strax innan eller under yogaklassen.

Det bästa är att duscha före yogan, för allas trevnad. Hinner man inte det kan det vara skönt att ha tvättat sig under armarna och om fötterna. Var noga med att ha rena träningskläder varje gång du tränar.

Efter passet:

Båda yogaformerna avslutas med en vila och efter det finns te för den som vill stanna och reflektera kring passet eller annat.